KRVAVA GORA, satira

Slovensko narodno gledališče Nova Gorica

SAMORASTNIKI, drama

Mestno gledališče ljubljansko

TRIO, glasbena komedija

Gledališče Koper

ŽALUJOČA DRUŽINA, komedija

Slovensko gledališče Celje in Prešernovo gledališče Kranj

TARZAN, komedija

Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana


 

KRVAVA GORA

dokumentarna video satira

Slovensko narodno gledališče Nova Gorica

Avtor: Gregor Brazel

Režiser: Matjaž Pograjc

Igrajo: Kristijan Guček, Nejc Cijan Garlatti, Andrej Zalesjak, Žiga Udir, Helena Peršuh, Andrijana in Boškoska Batič

Trajanje: 1 ura in 5 minut, nima odmora

krvava-gora-ok

Po prvi svetovni vojni se svet ni ustavil. Že stoletje živimo naprej, pod krvavimi gorami. Spominu na žrtve in na vojno ob stoletnici so posvečeni mnogi dogodki. V SNG Nova Gorica so pripravili krstno uprizoritev Krvava gora. Predstava pripoveduje mnogo zgodb, ki so se zgodile pred sto leti okrog nekdanje Gorice in v celotnem porečju reke Soče, pod krvavimi gorami. To so zgodbe o ljudeh, ki so izstopali iz svojega časa, in o čisto navadnih ljudi, ki so se po sklepu usode znašli na tedaj odprti soški fronti. V vrtinec vojne vihre – največjem spopadu v visokogorju na svetu – nas uvedejo Albin Mlakar, najznamenitejši slovenski oficir avstro-ogrske armade v prvi svetovni vojni, Alice Schalek, dunajska novinarka, ki je štiri mesece preživela na tej fronti, Lucy Christalnigg, grofica iz Gorice, ki se je ukvarjala s dobrodelništvom in bila tudi prva civilna žrtev prve svetovne vojne na naših tleh, ter zgodbe vojakov različnih narodnosti, ki so se tu bojevali.

Tovrstno uprizarjanje daje občutek totalnega gledališča in nas zapelje v popolno fikcijo, v gledališče, kjer nekdo za nas režira vojno in vse, kar pride z njo, igralci pa zgolj igrajo v njej – vojna se nam tako zazdi le fantastična zgodbica, hkrati pa postane nekaj naravnega, organskega, normalnega.


SAMORASTNIKI

drama

Mestno gledališče ljubljansko

Avtorica: Simona Hamer po motivih Prežihovega Voranca

Režiserka: Eva Nina Lampič

Igrajo: Anja Drnovšek k. g., Jernej Gašperin, Gašper Tič, Judita Zidar, Mirjam Korbar Žlajpah, Mojca Funkl, Janez Starina k. g., Gregor Gruden

Trajanje: 1 ura in 20 minut, nima odmora

samorastniki-2Ljubezenska zgodba med Meto in Ožbejem, med kajžarsko hčerjo in gruntarskim sinom, med pripadnikoma dveh različnih socialnih in družbenih slojev, je pravzaprav pisana kot zgodba o boju malega človeka. V njenem jedru stoji ženska, samohranilka, pankrtska mati, kot jo psujejo njeni sovaščani, ki ji cincavi ljubimec Ožbej ni v pomoč. Ona je tista, ki nosi vse breme družbene izključenosti; ponosno prestane fizična trpinčenja in ponižanja ter ponosno zavrne tudi miloščino. Njej ni do grunta, kot zmotno domneva Ožbejeva družina, svojim otrokom bi za popotnico v življenje rada priborila samo ime, ime očeta. Metin boj je uporna zahteva po enakopravnosti. Glasna, neupogljiva zahteva, ki jo kot edino dediščino preda svojim otrokom.

Kje so Hudabivški samorastniki danes, ko je stoletje, omenjeno v Metinem monologu, že davno minilo? Dramatizacija mlade avtorice Simone Hamer se posveti tudi vprašanju pozicije ženske, patriarhatu in nekaterim drugim temam, ki se zdijo še vedno ali spet aktualne: trma, ozkosrčnost, posesivnost … Tako skušajo Samorastniki danes predvsem preizpraševati Vorančevo predeterminiranost in brezizhodnost ter razmišljati, da bi mogoče – zelo enostavno – lahko bilo vse drugače.


TRIO

glasbena komedija

Gledališče Koper

Avtor: Gašper Tič

Režiser: Jaka Ivanc

Igrajo: Uroš Smolej, Daniel Dan Malalan, Rok Matek

Trajanje: 1 ura in 30 minut, nima odmora

trioDonatella, Fiorella in Marija so sestre, ki jih v življenju poleg skupnega očeta (materi sta dve, sestri) druži še ljubezen do popevk iz petdesetih let prejšnjega stoletja in nastopanje pod skupnim imenom Trio Pupe. Za tokratni koncert se zdi, da bi lahko bil njihov zadnji skupni nastop, saj ta mineva v pričakovanju »izida« oporoke po očetovi smrti, od katere si (četudi obstaja možnost, da je oče del premoženja zapustil tudi materama in številnim ljubicam) atraktivna in dominantna Primorka Donatella obeta največji delež ter z njim možnost za »osamosvojitev« in solistično kariero. Čakanje na oporoko med ne več prav mlade sestre vnese nemir, znova vzniknejo stare zamere in zdi se, da med seboj kar tekmujejo, katera bo drugo bolj prizadela … Vse dokler vse tri znova ne premaga sestrska ljubezen.

Glasbena komedija za tri igralce (prav ste prebrali, za igralce), zabavna v rimanih in narečno obarvanih dialogih, predvsem pa všečna s priredbami znanih napevov in popevk od petdesetih let dalje, nadaljuje niz uprizoritev, s katerimi se Gledališče Koper v slovenskem gledališkem prostoru vse bolj uveljavlja kot glasbeno gledališče. Predstava je letos prejela nagrado tantadruj za gledališki dosežek in za igralsko stvaritev.


ŽALUJOČA DRUŽINA

komedija

Slovensko gledališče Celje in Prešernovo gledališče Kranj

Avtor: Branislav Nušić

Režiser: Igor Vuk Torbica

Igrajo: Peter Musevski, Borut Veselko, Aljoša Ternovšek, Blaž Setnikar, Darja Reichman, Aljoša Koltak, Andrej Murenc, Lučka Počkaj, Pia Zemljič, Barbara Medvešček, Liza Marija Grašič

 

zalujocadruzinaMojster karakterne komedije Branislav Nušić je svojo kritično ost usmeril v pokvarjeno, sprenevedavo in povampirjeno družbo oziroma družino, ki se po stričevem pogrebu zbere na njegovem domu in v kateri je vsak od tako imenovanih “sorodnikov” prepričan o tem, da je prav on neizpodbitno upravičen do dediščine, kar je v Sloveniji konec koncev postalo že nekakšen nacionalni “šport” oziroma arhetip, skozi katerega se zrcalijo moralna sprevrženost, pohlep, dvoličnost in lakomnost. Duhovite, strupene in večno aktualne Nušićeve igre o razkrinkavanju hipokrizije, laži in pohlepa zato ne razumemo zgolj kot lahkotne, sproščujoče in neobvezne komedije, ampak predvsem kot priložnost za radikalno kritiko in detekcijo družbene moralno-etične sprevrženosti, obenem pa tudi kot koncizen in neusmiljen prikaz vsakdanje človeške banalnosti in pritlehnosti.

Nušićeve komedije so bile pred leti stalnica tudi na slovenskih odrih, vendar je od zadnje uprizoritve minilo že kar nekaj časa. Njegove politične komedije (Gospa ministrica, Sumljiva oseba, Narodni poslanec) so danes prav tako aktualne kot pred več kot sto leti, ko so nastale, in prav zato se je Nušić kot najbolj znan srbski komediograf zapisal med nesporne klasike.


TARZAN

komedija

Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana

Avtor: rokgre – Rok Vilčnik

Režiserka: Eva Nina Lampič

Igrajo: Marko Mandić, Maša Derganc, Uroš Fürst

Trajanje: 1 ura 40 minut, nima odmora

tarzan3Tarzan in Jane v džungli − kaj neki bi se lahko dogajalo temu paradigmatičnemu ljubezenskemu paru, potem ko je uspešno premagal vse ovire na poti svoje ljubezni? Na prvi pogled to, kar se dogaja tudi vsem drugim parom: drobni nesporazumi in nesoglasja, nekaj ljubosumja in morda celo malo naveličanosti, predvsem nad džunglo in neudobnimi razmerami za življenje. Ko se vmeša v igro uglajeni in svetovljanski Mike, je teren za razdor že pripravljen. A kot je to pogosto, gre tudi tukaj za več interesov. Mike očara Jane, ko ji požrtvovalno priskrbi civilizacijske dobrine, a to je samo njegova pot do zakladov, ki jih skriva pragozd. Dialog v igri je na prvi pogled lahkoten in spreten, izjemno zabaven; komika izhaja iz kombinacije tipiziranih likov in nepričakovanih situacij, v katere so postavljeni. A humor postaja vse bolj kritičen, igra, ki se dogaja v na prvi pogled oddaljeni džungli, pa odpre pred nami števila pereča vprašanja našega materialističnega sveta.

Komedija Tarzan s podnaslovom Eksotična drama je bila na letošnjem 45. Tednu slovenske drame nominirana za Grumovo nagrado in je najnovejša v vrsti številnih dramskih in radijskih iger uveljavljenega avtorja, ki se podpisuje s psevdonimom rokgre.